Η τροφή σου το φάρμακό σου...το φάρμακό σου η τροφή σου

Η διατροφή την Καθαρά Δευτέρα




Γράφει η  Διατροφολόγος – Διαιτολόγος
Παναγιωτοπούλου Γεωργία

Τι πρέπει να προτιμήσουμε όσον αφορά τη διατροφή μας την Καθαρά Δευτέρα; Είναι αναγκαίο να στερηθούμε διάφορα παραδοσιακά νηστίσιμα εδέσματα;

Η Καθαρά Δευτέρα, η οποία έχει καθιερωθεί ως μία από τις επίσημες αργίες/εορτές του ελληνικού εορτολογίου, αποτελεί μία ιδιαίτερη διατροφικά ημέρα για τους Έλληνες και συγκεκριμένα για τους ανθρώπους που συνεχίζουν να τηρούν τα παραδοσιακά έθιμα της χώρας μας. Ειδικότερα, η ημέρα αυτή είναι μεταβατική, αφού σταματά η κατανάλωση τροφίμων από την ομάδα του κρέατος, καθώς και γαλακτοκομικών προϊόντων, και ξεκινά η κατανάλωση νηστίσιμων τροφίμων, λόγω της νηστείας της Μεγάλης Σαρακοστής που διαρκεί περίπου 50 ημέρες.

Είναι γεγονός ότι η πλειοψηφία των ανθρώπων δεν εφαρμόζει νηστεία καθ’ όλη τη διάρκεια της Σαρακοστής, όμως συνηθίζεται η Καθαρά Δευτέρα να είναι μία καθαρά νηστίσιμη ημέρα και στο οικογενειακό τραπέζι να παρατηρείται αποχή από τα τρόφιμα ζωικής προέλευσης. Τι πρέπει όμως να προτιμήσουμε όσον αφορά τη διατροφή μας την ημέρα αυτή; Είναι αναγκαίο να στερηθούμε διάφορα παραδοσιακά νηστίσιμα εδέσματα; Όχι βέβαια, αρκεί να λάβουμε υπόψη κάποιες διατροφικές συμβουλές που παρουσιάζονται παρακάτω.


• Λαγάνα: το ψωμί της Καθαράς Δευτέρας. Καλό θα ήταν να προτιμήσουμε τις λαγάνες ολικής αλέσεως ή/και τις πολύσπορες, οι οποίες κυκλοφορούν ευρέως τα τελευταία χρόνια.

• Θαλασσινά: το κυρίως γεύμα της ημέρας αυτής περιλαμβάνει συνήθως μια ποικιλία από αυτά (καλαμάρια, χταπόδια, σουπιές, γαρίδες, αστακούς, καβούρια, μύδια, κυδώνια). Αποτελούν μία πολύ καλή επιλογή, αφού είναι σχετικά χαμηλά σε θερμίδες. Συστήνεται ως τρόπος παρασκευής τα ψητά ή τα βραστά. Προσθέτουμε άφθονο λεμόνι για γεύση και αποφεύγουμε την υπερβολική χρήση λαδιού και αλατιού.


• Όσπρια: εναλλακτικά το κυρίως γεύμα μπορεί να βασίζεται στα όσπρια, τα οποία αποτελούν μία ιδανική λύση φτωχή σε θερμίδες (εφόσον προσέξουμε το ελαιόλαδο κατά τη διάρκεια του μαγειρέματος), αλλά πλούσια σε πρωτεϊνη, βιταμίνες και ιχνοστοιχεία.


• Λαχανικά: συστήνεται να έχουν την τιμητική τους στο τραπέζι. Μπορούμε να δημιουργήσουμε πολύ ωραίες σαλάτες με άφθονα λαχανικά επιλογής, ωμά, βραστά ή ψητά. Το τουρσί ανήκει στην κατηγορία των λαχανικών, αλλά περιέχει αρκετό αλάτι και θα πρέπει να ληφθεί υπόψη από άτομα που πάσχουν από υπέρταση.


• Ταχινένιος χαλβάς: το επιδόρπιο της Καθαράς Δευτέρας. Προτιμούμε τις πιο απλές γεύσεις, χωρίς προσθήκη πολλών ξηρών καρπών, φρούτων ή/και σοκολάτας, για να μην αυξήσουμε την πρόσληψη θερμίδων.


• Αλκοόλ: Προτιμούμε κόκκινο κρασί (με μέτρο), διότι περιέχει ταννίνες που δρουν προστατευτικά όσον αφορά τη λειτουργία της καρδιάς.


• Νερό: Βάζουμε στόχο να πίνουμε ένα ποτήρι νερό ανά 1-2 ώρες, γεγονός που διευκολύνει την καλύτερη λειτουργία του μεταβολισμού και την αποβολή των τοξινών.


Επίσης, κατά τη διάρκεια των γευμάτων στο τραπέζι, πιάνουμε κουβέντα με τα αγαπημένα μας πρόσωπα για να περνά ευχάριστα η ώρα και για να μην καταναλώνουμε συνεχώς κάποιο τρόφιμο.
Επιπλέον, πολύ σημαντικό είναι να μην είμαστε αυστηροί με τον εαυτό μας. Αν τελικά φάμε περισσότερο από το επιτρεπόμενο όριο την ημέρα αυτή, δε χάλασε κι ο κόσμος. Δεν πρέπει να επιτρέψουμε αυτό το περιστατικό να μας φέρει ενοχές, διότι δεν είναι σωστό μόνο μία ημέρα να επηρεάσει αρνητικά την προσπάθειά μας για απώλεια ή διατήρηση του σωματικού μας βάρους.


Τέλος, καλό θα ήταν να πραγματοποιήσουμε και διάφορες δραστηριότητες την ημέρα αυτή, αν φυσικά το επιτρέπει ο καιρός, όπως είναι π.χ. μία εκδρομή που θα περιλαμβάνει πεζοπορία, πέταγμα χαρταετού και χορό, ώστε να συμβάλλουμε στην απώλεια αρκετών θερμίδων από τον οργανισμό μας με ευχάριστο τρόπο! 


Διατροφολόγος – Διαιτολόγος
Παναγιωτοπούλου Γεωργία
κ: 6936 470 178 τ: 22941 54680
email: georgiadiatrofi@gmail.com
Οδός Παπαδοπούλου 3, Νέα Μάκρη