Η τροφή σου το φάρμακό σου...το φάρμακό σου η τροφή σου

Βότανα και μπαχαρικά. Οδηγίες συντήρησης και χρήσης


Τα βότανα και τα μπαχαρικά είναι αναπόσπαστο κομμάτι κάθε κουζίνας, πολύτιμος βοηθός κάθε μάγειρα, συνεργάτης κάθε νοικοκυράς. Μάθετε πως να τα διατηρείτε και να τα χρησιμοποιείτε σωστά.

Οδηγίες αποθήκευσης

Αποθηκεύετε τα μπαχαρικά σε κρύο, ξηρό και σκοτεινό μέρος. Η υγρασία, το φως και η ζέστη επηρεάζουν τα βότανα και τα μπαχαρικά ώστε να χάνουν το άρωμά τους γρηγορότερα. Αν και η πιο βολική θέση για τη θήκη με τα μπαχαρικά είναι συνήθως πάνω από την ηλεκτρική κουζίνα, η μετακίνησή τους σε διαφορετικό μέρος μπορεί να τα βοηθήσει να διατηρηθούν φρέσκα για περισσότερο καιρό.

Ένας γενικός κανόνας είναι ότι τα βότανα και τα τριμμένα μπαχαρικά διατηρούν το άρωμά τους και τη γεύση τους για ένα χρόνο. Τα ολόκληρα μπαχαρικά διατηρούν το άρωμά τους μέχρι 3 ή και 5 χρόνια. Με μια σωστή συσκευασία και με τις κατάλληλες συνθήκες αποθήκευσης μπορούμε να τα διατηρήσουμε φρέσκα για μεγαλύτερο διάστημα.

Αν είναι δυνατόν, τρίψτε την ποσότητα που σας χρειάζεται μόλις πριν χρησιμοποιήσετε το μπαχαρικό. Αν καβουρντίσετε το ολόκληρο μπαχαρικό σε στεγνό τηγάνι – προσέχοντας μην το κάψετε – πριν το τρίψτε θα σας δώσει ένα πιο έντονο άρωμα.

Οδηγίες χρήσης

Χρησιμοποιείτε μικρές και ελαφριές δόσεις βοτάνων και μπαχαρικών όταν καρυκεύετε τα φαγητά. Σκοπός σας είναι να βελτιώσετε το "πιάτο" χωρίς να εκτοπίσετε το άρωμα του φαγητού. Θυμηθείτε, συνήθως είναι αδύνατο να "ξεαρωματίσουμε" ένα πιάτο.

Σε φαγητά που έχουν μεγάλη διάρκεια μαγειρέματος προσθέστε τα βότανα και τα μπαχαρικά μία ώρα ή και λιγότερο πριν το σερβίρισμα. Αν τα μπαχαρικά μαγειρευτούν για πολύ ώρα μπορεί να δώσουν υπερβολικά βαρύ άρωμα στο φαγητό.

Ψιλοκόψτε τα αποξηραμένα βότανα, πριν τα προσθέσετε στο πιάτο, μετά από το μέτρημα.
Μην χρησιμοποιείτε αποξηραμένα βότανα στην ίδια αναλογία όπως τα χλωρά. Στις περισσότερες περιπτώσεις, αν χρησιμοποιείτε αποξηραμένα, χρειάζεστε μόνο το 1/3 της ποσότητας απ' αυτή που αναφέρεται για τα χλωρά

Αποφύγετε τις υπερβολές. Εκτός αν η συνταγή σας απαιτεί κάτι ιδιαίτερο, μην χρησιμοποιείτε περισσότερα από 3 μπαχαρικά σε κάθε πιάτο. Εξαίρεση αποτελούν τα ανατολίτικα φαγητά όπως τα ινδικά που πολλές φορές απαιτούν 10 διαφορετικά καρυκεύματα σε ένα πιάτο.

Το μαύρο πιπέρι, το τριμμένο σκόρδο, το αλάτι, το πιπέρι καγιέν, είναι θαυμάσια καρυκεύματα που μπορούν να προστεθούν μετά το μαγείρεμα. Αφήστε τους καλεσμένους σας να προσθέσουν στο πιάτο τους αυτά τα καρυκεύματα όπως επιθυμούν στη διάρκεια του γεύματος.

Η κανέλα, το μοσχοκάρυδο, οι σκελίδες του σκόρδου και το μπαχάρι έχουν καλύτερο "δέσιμο" με τα γλυκά πιάτα. Αν θέλετε κάτι πιο περιπετειώδες, προσπαθήστε να αντικαταστήσετε βασικά μπαχαρικά που απαιτούν ορισμένες συνταγές με κάποια άλλα παραπλήσια. Π.χ. Μαντζουράνα αντί για ρίγανη, θρούμπι αντί για θυμάρι, κόλιανδρο αντί για μαϊντανό, άνηθο αντί για μάραθο. 

ΠΗΓΗ